INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Witold Stefan Świadek      Witold Świadek, wizerunek na podstawie fotografii (TŚ).

Witold Stefan Świadek  

 
 
1948-01-23 - 1990-05-15
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Świadek Witold Stefan (1948—1990), pilot, rajdowo-nawigacyjny mistrz świata, instruktor.

Ur. 23 I w Piekarach Śląskich, był synem Stefana i Zenony z domu Karaś.

Po ukończeniu szkoły podstawowej w Ulhówku (pow. tomaszowski) Ś. od r. 1963 uczył się w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym w Rzeszowie. Wiosną 1967 został członkiem Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Rzeszowskiego, a jego pierwszym instruktorem był Tadeusz Gancarz. W r. 1968 uzyskał dyplom technika (specjalność radiotechnika i telewizja) i zdał maturę. Latem t.r. zaliczył podstawowy kurs pilotażu samolotowego w Centrum Wyszkolenia Lotniczego w Krośnie. T.r. został przyjęty do Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej im. Jana Krasickiego w Dęblinie, ale z powodu choroby studiów nie podjął. Ukończył w Rzeszowie dwuletnie Studium Nauczycielskie na kierunku zajęcia praktyczno-techniczne i wychowanie plastyczne. Dn. 13 VII 1969 uzyskał uprawnienia pilota samolotowego III kl. i w r. 1970 zadebiutował w zawodach lotniczych na poziomie okręgowym. T.r. został instruktorem spadochronowym, później też szybowcowym i samolotowym, m.in. był pierwszym instruktorem Wacława Nycza, późniejszego trzykrotnego mistrza świata. Na zawodach w Lisich Kątach (pow. grudziądzki) w r. 1971 zdobył nieoficjalny tytuł samolotowego mistrza Polski juniorów.

Dn. 1 X 1971 podjął Ś. studia trenerskie na Wydz. Wychowania Fizycznego Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego (od r. 1972 AWF) we Wrocławiu. Równocześnie trenował w Aeroklubie Wrocławskim, gdzie był też instruktorem pilotażu i spadochronowym. Dn. 14 I 1972 został pilotem I kl. i reprezentując Aeroklub Rzeszowski zwyciężył (5—10 X t.r.) w parze z Wiesławem Targońskim w Samolotowych Mistrzostwach Polski RajdowoNawigacyjnych w Lesznie; wynik ten powtórzył w r. 1975. Ponadto w r. 1975 wygrał Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe w Świdniku (3—9 II, z Targońskim) oraz Rajd Samolotowy Dziennikarzy i Pilotów (1—8 VI, z dziennikarzami Urszulą Garbień i Jerzym Iwaszkiewiczem). Z Janem Boberem zwyciężał w l. 1976—7 w Samolotowych Mistrzostwach Polski Rajdowo-Nawigacyjnych, a w r. 1979 zajął miejsce drugie. Podczas wakacji wykonywał usługowe loty agrotechniczne m.in. w Egipcie i Libii. Dn. 25 VI 1976 uzyskał magisterium z wychowania fizycznego na podstawie pracy Próba opracowania modelu rocznego cyklu treningowego dla zawodników samolotowej kadry rajdowo-nawigacyjnej, napisanej pod kierunkiem Stanisława Maksymowicza. Wrócił do Rzeszowa i pracował w nowo powstałym Dziale Prób w Locie (później Dział Prób w Locie Ośrodka Badawczo-Rozwojowego) tamtejszej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Państw. Zakładów Lotniczych. Od 12 XI 1980 był tam pilotem doświadczalnym, a następnie szefem personelu latającego.

Ś. został powołany do samolotowej kadry Polski i startując z Andrzejem Korzeniowskim z Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu jako drugim pilotem, przyczynił się do zajęcia przez polską ekipę drugiego miejsca w rozgrywanych w dn. 11—14 VIII 1977 w austriackim Wels pierwszych Samolotowych Rajdowych Mistrzostwach Świata. W kolejnych zawodach tej rangi (17—28 VIII 1978 w Coventry) wywalczył z Korzeniowskim wicemistrzostwo świata. Z Boberem zwyciężył w r. 1978 w Lubelskich Zimowych Zawodach Samolotowych. Największym sukcesem Ś-a było zdobycie dwóch tytułów mistrza świata (28—31 VIII 1980) w Aschaffenburgu (RFN) w parze z Korzeniowskim i w drużynie. Dwukrotnie (w l. 1979 i 1984) zajął miejsce pierwsze w plebiscycie rzeszowskiego dziennika „Nowiny” na najlepszego sportowca Polski południowo-wschodniej, a w r. 1980 został laureatem «Błękitnych Skrzydeł» redakcji „Skrzydlatej Polski”. W r. 1982 w Łodzi został po raz piąty rajdowo-nawigacyjnym mistrzem Polski (z Andrzejem Marszałkiem). W r. 1984 zajął miejsca: trzecie indywidualnie i pierwsze z reprezentacją Polski w Międzynarodowych Samolotowych Mistrzostwach w Szwajcarii (czerwiec), drugie indywidualnie i drużynowo w IV Samolotowych Rajdowych Mistrzostwach Świata w Parmie (29 VI — 1 VII) oraz trzecie indywidualnie i pierwsze drużynowo w Mistrzostwach Europy w Lataniu Precyzyjnym w Dublinie (29 VI — 1 VII). Na kolejnych mistrzostwach świata (29 V — 1 VI 1986) w hiszpańskiej Castellón de la Plana, zajął miejsca trzecie indywidualnie i pierwsze drużynowo. W dn. 5—10 V 1987 w Békéscsaba zdobył wicemistrzostwo Węgier w lataniu precyzyjnym. Od ok. r. 1989 pracował jako pilot w Przedsiębiorstwie Eksportu Geodezji i Kartografii «Geokart» w Warszawie; wyjechał wtedy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zginął wraz z załogą (m.in. z Jerzym Winiarskim i Sławomirem Dziemidowiczem) 15 V 1990 w Abu Zabi w katastrofie pilotowanego przez siebie samolotu fotogrametrycznego; został pochowany 25 V w Rzeszowie w Alei Zasłużonych na cmentarzu komunalnym Wilkowyja. Został wyróżniony tytułami Mistrza Sportu (1978), Zasłużonego Mistrza Sportu Samolotowego (1980) i Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego, a także trzykrotnie złotym (1980, 1985, 1986), czterokrotnie srebrnym (1978, 1982, 1983, 1984) Medalem «Za Wybitne Osiągnięcia Sportowe».

W małżeństwie z Alicją miał Ś. córkę Magdalenę, absolwentkę pedagogiki UJ.

Imię Ś-a nosi ulica w Rzeszowie na osiedlu Nowe Miasto.

 

Encyklopedia Rzeszowa, Rzeszów 2004 (fot.); Jędrzejewski J., Polscy piloci doświadczalni, W. 2014 (fot.); Mała encyklopedia sportu, W. 1987 II; — Chwałczyk T., Skrzydła na nartach, W.—Świdnik 2007 s. 70, 76, 98, 100, 106, 110, 131, 134, 140, 180, 184, 192 (fot.), s. 218, 221—4, 226—9; Gajos R., Ikar i skrzydła Gór Świętokrzyskich, Kielce 1997; Glass A., Samoloty PZL 1928—1978, W. 1980 s. 158; Historia lotnictwa w Polsce, Wierzchy Parzeńskie 2014 (fot.); Konieczny J. R., Kronika lotnictwa polskiego 1945—1981, W. 1984 s. 175—6 (fot.), s. 200 (fot.), s. 212, 228, 230—1; Polskie lotnictwo sportowe. Almanach, Kr. 1987 I 205—6, 209, 213—14, 221—8, Kr. 1997 II 81—9, 93—7, 105—6; — Przepióra R., Latajcie kochani długo i szczęśliwie. Wspomnienia, Łańcut [b.r.w.] III 9, 23, 35, 63—7, 149 (fot.), s. 177 (fot.), s. 215—16 (fot.), s. 230, 246, 418—20 (fot.); — „Nowiny” 1980 nr 157 s. 7, nr 183 s. 5, nr 190 s. 1 (fot.), s. 5 (fot.), 1981 nr 6 s. 5 (fot.); „Profile” 1985 nr 4 s. 20—1 (fot.); „Skrzydlata Polska” 1972 nr 10 s. 17, nr 42 s. 8—9, nr 45 s. 4—5 (fot.), 1980 nr 1 s. 6, nr 6 s. 10—11 (fot.), nr 14 s. 8 (fot.), nr 28 s. 7, nr 34 s. 6—7 (fot.), nr 35 s. 5—6, nr 38 s. 3 (fot. okładka), nr 44 s. 4—5 (fot.), nr 51/2 s. 3—4 (fot.), s. 14—15 (fot.), 1990 nr 32 s. 5, „Sportowiec” 1977 nr 28 s. 8—9 (fot.), 1979 nr 28 s. 6—7 (fot.), 1980 nr 37 s. 4—5 (fot.); — Nekrologi i wspomnienia pośmiertne z r. 1990: „Gaz. Wyborcza” nr 112, „Głos Wpol.” nr 113, „Nowiny” nr 109—110 (A. Kosiorowski, fot.), nr 112—113 (fot.), nr 115—116, „Skrzydlata Polska” nr 22, 43 (R. Przepióra, fot.), „Sportowiec” nr 20/25 (J. Iwaszkiewicz, fot.); — Arch. AWF we Wr.: Akta osobowe, nr 3740; — Mater. Red. PSB: Wydruk ze strony internetowej www.medalenaskrzydlach.pl.

 

Zygmunt Kozak

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.